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lunes, 27 de enero de 2014

Railways and Mining. The role of the train in the exploitation of the Cerro Muriano mine (Córdoba, Spain)

Artículo

Autor: Cano Sanchiz, J. M.
Revista: Industrial Archaeology Review
Número: 35.2
Año: 2013
Páginas: 128-148


Proposal for placement of the tracks in the plant: broad gauge (1), narrow gauge (2), inclined plane (3) and metal bridge (4) (based on: Ortofoto Catastro Córdoba, 2008) (Fig. 16)

ABSTRACT: Since its inception, the railway has been intimately connected with mining. On one hand, the arrival of trains permitted the large-scale development of numerous mines far from the sea, with the railways facilitating supply delivery to the mine as well as the transport of its products to ports or industrial centres and other interior points. On the other hand, railways depended on the mines being provided with raw materials and fuel. Thus, during the 19th and 20th centuries, a close relationship was established between the two industries, often reflected in the capital invested. In this article, we study this relationship using the example of the British-worked Cerro Muriano mine (Córdoba, Spain).

RESUMEN: Desde su nacimiento, el ferrocarril ha estado íntimamente conectado a la minería. De un lado, su llegada permitió la explotación, a gran escala, de numerosas minas alejadas del mar, posibilitando tanto su aprovisionamiento como la salida de sus productos hacia éste u otros puntos y centros industriales del interior. De otro, el tren dependía, a su vez, de la actividad extractiva, que le proporcionaba materias primas y combustibles. Así, durante los siglos XIX y XX se estableció un estrecho vínculo entre ambos, muchas veces reflejado en los capitales invertidos. En este artículo estudiamos dicha relación a través del ejemplo de Cerro Muriano (Córdoba, España).





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