Artículo
Autor: Cano Sanchiz, J. M.
Revista: Industrial Archaeology Review
Número: 35.2
Año: 2013
Páginas: 128-148
Proposal for placement of the tracks in the plant: broad gauge (1), narrow gauge (2), inclined plane (3) and metal bridge (4) (based on: Ortofoto Catastro Córdoba, 2008) (Fig. 16) |
ABSTRACT: Since
its inception, the railway has been intimately connected with mining. On one
hand, the arrival of trains permitted the large-scale development of numerous
mines far from the sea, with the railways facilitating supply delivery to the
mine as well as the transport of its products to ports or industrial centres
and other interior points. On the other hand, railways depended on the mines
being provided with raw materials and fuel. Thus, during the 19th and 20th
centuries, a close relationship was established between the two industries,
often reflected in the capital invested. In this article, we study this
relationship using the example of the British-worked Cerro Muriano mine (Córdoba,
Spain).
RESUMEN: Desde su
nacimiento, el ferrocarril ha estado íntimamente conectado a la minería. De un
lado, su llegada permitió la explotación, a gran escala, de numerosas minas
alejadas del mar, posibilitando tanto su aprovisionamiento como la salida de
sus productos hacia éste u otros puntos y centros industriales del interior. De
otro, el tren dependía, a su vez, de la actividad
extractiva, que le proporcionaba materias primas y combustibles. Así, durante
los siglos XIX y XX se estableció un estrecho vínculo entre ambos, muchas veces
reflejado en los capitales invertidos. En este artículo estudiamos dicha relación
a través del ejemplo de Cerro Muriano (Córdoba, España).
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